بلاگ

طریقه شستن لباس بچه گانه

علاوه بر توجه در خرید پیراهن بچه باید برای اینکه ماه ها پیراهن ظاهر خوبی داشته باشد و زود به هم نریزد باید به طریقه شستن لباس بچه گانه خیلی دقت کرد چون اگر درست شست و شو نشود چند روزه از قیافه می افتد و کهنه نشان داده می شود ولی رعایت اصولی در شست و شوی پیراهن بچه پسرانه می تواند ماه ها سالم و تمیز و نو باقی بماند و برای کودک کار کند. چون خیلی ها لباس کودک خریداری می کنند و بعد از مدت کوتاه می گویند اصلا لباس خوبی نبود در صورتی که لباس عالی بوده است ولی در شست و شو و مراقبت از آن توجهی نشده است.

 

شستن لباس کودک

شستشوی لباس کودکان

سیستم ایمنی  نوزادان در بدو تولد ضعیف است، بنابراین نباید در معرض آلودگی قرار بگیرند. در این بین، لباس‌ها اهمیت زیادی دارند چون مستقیم با کودک در تماس هستند و آلودگی زیادی جذب می‌کنند. طریقه شستن لباس بچه گانه یا نوزادان و کودکان با بزرگسالان متفاوت است. پوست آسیب‌پذیر و نازک نوزاد مخصوصا در شلوار نوزادی بدلیل نازک بودن پوست قسمت پایینی بچه، ممکن است در مقابل مواد شوینده شیمیایی واکنش نشان دهد و سلامتی کودک به خطر بیفتد.

همچنین لکه‌های پروتئینی مانند لکه‌های شیر مادر، باکتری زیادی جذب می‌کنند و ممکن است باعث بیماری کودک شوند. بنابراین بهتر است برای شستشوی لباس نوزاد، از شوینده‌های مخصوص استفاده شود. به‌ توصیه متخصصان کودک، لباس‌های نو را قبل از پوشاندن حتماً آبکشی و ضدعفونی کنید. چون لباس‌ها قبل از خرید بارها دست‌ به‌ دست شده‌اند و ممکن است آلوده باشند.

لکه گیری لباس کودک

بلوز شلوار بچه گانه یا دیگر لباس های کودک باید همیشه تمیز و پاک باشد. برای ازبین بردن لکه از روی لباس بچه گانه باید ابتدا آنها را با آب سرد بشویید. بسیاری از لکه ها مخصوصا لکه شیر اگر زود شسته شود، به راحتی با آب از بین می روند. برای پاک کردن لکه های پیراهن دخترانه بچه گانه یا پیراهن پسرانه از ملایم ترین محصولات استفاده کنید، نه از نرم کننده و محصولاتی که حاوی رنگ و عطر هستند. در صورت مشاهده نشانه هایی مانند جوش، خشکی و پوسته پوسته شدن یا برآمدگی های قرمز روی پوست کودک خود، او را به پزشک ببرید. در همچین موارد باید به طریقه شستن لباس بچه گانه توجه شود.

قبل از شستن هر لباس برای اولین بار مثل بلوز بچه دخترانه یا سرهمی نوزادی ، همچنین بادی بچه گانه مجلسی ، تیشرت شلوارک بچه گانه و… اطلاعات مندرج روی بسته بندی آن را بخوانید. بهتر است لباس های بچه گانه را جدا از لباس دیگر افراد خانواده بشویید اما اگر از صابون ملایم استفاده کنید این کار ضروری نیست. همیشه لباس بچه گانه را در اولین فرصت بشویید چون با ماندن آلودگی روی لباس بچه گانه، شستن و پاک کردن لکه ها سخت تر می شود و مهمتراز آن این است که باید طریقه شستن لباس بچه گانه را به نحوه احسن بلد باشید.

لباس‌های کودک معمولاً زود به زود به شیر، ادرار و مواد مختلف دیگر آلوده می‌‌شود. بهتر است قبل از شستشو لکه‌ها را تمیز کنید تا از پاک شدن باکتری‌ها و تمیز شدن لباس مطمئن شوید. برای از بین بردن لکه‌های مختلف، به نکات زیر طریقه شستن لباس بچه گانه توجه کنید:

 

لکه های لباس

  •  لکه چرب و روغنی

درصورت ریختن روغن بچه، کرم و پماد روی لباس بچه گانه ،ابتدا مقدار اضافی آن را بردارید. سپس برای جذب روغن، روی لکه را با نشاسته ذرت یا پودر تالک بپوشانید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را پاک کنید. در صورت باقی ماندن لکه از پاک کننده ها و محلول های چند منظوره استفاده کنید و سپس لباس ها را بشویید.

  • لکه پروتئینی

در طریقه شستن لباس بچه گانه برای پاک کردن لکه های ناشی از ریختن شیر مادر، شیرخشک، لکه های غذا و آب دهان روی لباس بچه گانه ابتدا لباس را در آب خیس و سپس مقداری پاک کننده آنزیمی به آن اضافه کنید. آنزیم های موجود در شوینده ها به لکه حمله و پروتئین ها را هضم می کنند. اگر اثری از لکه باقی ماند، محلول های لکه بر و پاک کننده های چند منظوره را به کار برید. بعد از بین رفتن لکه ها، لباس ها را به روش معمول بشویید.

  • لکه میوه

در طریقه شستن لباس بچه گانه برای از بین بردن لکه میوه، لباس را با آب سرد بشویید و در مخلوط مساوی آب و الکل بخیسانید. اگر لکه از بین نرفت، از محلول های لکه بر استفاده کنید. برای پاک کردن لکه های سمج لباس را در محلولی که با نسبت مساوی آب و سرکه سفید تهیه کرده اید، خیس کنید. بعد از لکه گیری باید با شوینده های مناسب آن را بشویید.

نکاتی برای شست و شوی لباس نوزاد/ طریقه شستن لباس بچه گانه

مادران برای شستن لباس کودک خود باید به طریقه شستن لباس بچه گانه توجه کنند و در شستن لباس باید یک سری نکات را رعایت کنند زیرا همانگونه که گفتیم پوست کودک بسیار حساس، نرم و لطیف است.

  • حتماً از شوینده‌های مخصوص کودک استفاده کنید.
  • درجه لباسشویی را روی دمای مناسب کودک (baby care) تنظیم کنید تا الیاف پارچه آسیب نبیند.
  • اگر بچه مبتلا به اگزما یا سایر بیماری‌های پوستی است، از پزشک متخصص دستورالعمل شستشو بگیرید.
  • قبل از شستن لباس‌ها، برچسب رویشان را مطالعه کنید؛ بعضی لباس‌ها با توجه به نوع پارچه و طریقه شستن لباس بچه گانه، دستورالعمل خاصی برای شستشو دارند.
  • لباس بچه را قبل از شستشو در آب سرد خیس کنید تا لکه‌های شیر یا ادرار راحت‌تر شسته شوند.
  • در مرحله‌ی آب‌کشی اطمینان حاصل کنید که اثری از شوینده‌ها روی لباس نمانده است؛ لباس‌هایی را که مستقیم با پوست کودک در تماس هستند، دوبار آبکشی کنید.
  • اگر پوست کودک دچار جوش، خشکی خارش و سوزش شد، بعد از مشورت با پزشک مواد شوینده را تغییر دهید.
  • از نرم‌کننده و سفیدکننده استفاده نکنید.
  • بهتر است لباس‌ها را در معرض هوا و آفتاب خشک کنید.
  • قبل از استفاده از مواد شوینده، حتماً دستورالعمل رویش را بخوانید.
  • لکه‌ها را بلافاصله با آب سرد بشویید و تا شستن لباس صبر نکنید، چون به‌مرور به الیاف پارچه نفوذ می‌کنند و تمیز کردنشان سخت‌تر می‌شود.

 

لباس بچه گانه

 

  • هرگز برای سفید کردن لباس نوزاد و کودک، از وایتکس استفاده نکنید؛ برای این کار می‌توانید از سفیدکننده‌های طبیعی مانند جوش شیرین یا آب‌لیمو استفاده کنید.
  • بهتر است در طریقه شستن لباس بچه گانه، اول لباس‌های نوزاد را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، بعد لباس بزرگسال‌ها، چون ممکن است باکتری‌ها منتقل شوند.
  • می‌توانید لباس‌ها قبل از انداختن در ماشین لباسشویی، در محلول آب و صابون خیس کنید تا بهتر شسته شوند.
  • لباس‌های مرطوب کودک را روی هم پهن نکنید تا عفونت‌های قارچی ایجاد نشوند.
  • وقت شستشو جوراب‌ها و لباس‌های کوچک را در یک کیسه‌ ی توری قرار دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت نیکامد مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید