بلاگ

پارچه لباس کودک/ چه پارچه ای برای لباس کودک مناسب است؟

لباس باید برای ما مفید باشد. مخصوصا برای کودکان یعنی پارچه لباس کودک طوری نباشد که او را اذیت کند. چون کودکان پوست حساسی دارند باید جنس لباس را طوری انتخاب کرد که علاوه بر سازگار بودن با پوست فرزند شما ایجاد حساسیت پوستی نکند.
ما در نیکامد به مناسب ترین جنس پارچه لباس کودک یعنی پنبه اشاره می کند. معمولا پارچه لباس کودک هم از این نوع می باشد. علی الخصوص برای پسر بچه ها که با فعالیت و جنب و جوشی که دارند بهتر است لباس او از جنسی باشد که تعریق ان ها را کم کند و خنک باشد. مخصوصا در فصل گرم سال که فرزند بیشتر عرق می کند. بنابراین جنس خوب که پنبه می باشد بالاخص برای پیراهن بچه پسرانه خیلی مناسب است که در اینجا اشاره می کنیم.

پارچه لباس کودک

پارچه لباس کودک

در پارچه های نخ پنبه از الیاف طبیعی نخ استفاده شده است. پارچه لباس کودک نخ پنبه ای به دلیل وجود منافذ در الیاف آن ها رطوبت بدن را تنظیم می کند و موجب تنفس آسان پوست بدن می شود. به همین دلیل در این لباس ها کم تر عرق می کنید و همین ویژگی باعث می شود که این نوع پارچه کاربرد فراوانی در لباس های تابستانه، لباس های ورزشی و لباس راحتی داشته باشد.

اگر پوست حساسی دارید، استفاده از پارچه لباس کودک نخ پنبه ای به شما توصیه می شود. پارچه‌هایی که صد درصد از پنبه تولید شده باشند، قطعاً بهترین انتخاب برای دوخت پارچه لباس کودک خواهند بود. چرا که پارچه‌های پنبه با انتقال آسان هوا به پوست کودک اجازه تنفس می‌دهند‌. به همین دلیل کودک با پوشیدن آن‌ها به هیچ عنوان دچار تعریق نخواهد شد. تعریق زیاد می‌تواند موجب تحریک پوست کودکان شود.

پارچه پنبه ای

پارچه‌ لباس کودک پنبه‌ای هم در تابستان و هم در زمستان به متعادل نگه داشتن بدن بچه کمک می‌کنند.‌ به گونه‌ای که در زمستان به گرم نگه‌داشتن بدن کودک و در تابستان نیز به خنک نمودن او کمک می‌کنند. پس اگر به دنبال باکیفیت‌ترین نوع پارچه برای پارچه لباس کودک هستید، قطعاً پارچه‌های پنبه‌ای بهترین انتخاب برای پیراهن بچه پسرانه خواهند بود. چون پنبه در یک محیط طبیعی و بدون مواد شیمیایی رشد کرده و آماده می شود.

با توجه به این که کودکان بیشتر از بزرگتر ها در معرض آسیب های پوستی مانند اگزما هستند باید در انتخاب پارچه لباس کودک دقت نظر بیشتری شود. پارچه پنبه ای باعث تنفس پوست شده و حساسیت آن را نیز کاهش می دهد. کودکان نیاز دارند هر روز لباس شان تعویض شود پارچه ی پنبه ای بعد از شستشو به سرعت خشک می شود و دوباره می توانید از آن استفاده کنید.

پارچه پنبه ای

پارچه الیاف پنبه ای

پارچه پنبه یکی از متداول ترین انواع پارچه ها در جهان است. این منسوج از نظر شیمیایی ارگانیک است، یعنی هیچگونه اجزای مصنوعی در آن وجود ندارد. پارچه پنبه ای از طریق الیاف اطراف دانه های گیاه پنبه به دست می آید که به محض بالغ شدن دانه ها به شکل کرکی گرد پدیدار می گردند.

در منسوجات، تولید کنندگان پارچه پنبه این منسوج را از طریق پوشش های محافظتی الیاف که دانه های پنبه را محصور کرده است (غلاف پنبه) به دست می آورند. هر چند که دانه های پنبه خودشان بسیار کوچک هستند. اما غلاف های پنبه ای که آنها را پوشانده اند، می توانند تا انتهای انگشت شست یک انسان بزرگ باشند. تولید کنندگان برای تولید پارچه لباس کودک پنبه ای ابتدا باید دانه پنبه را از غلافش جدا کنند.

در گذشته این مرحله توسط دست انجام می شد. ولی امروزه با اختراع ماشین پنبه پاک کنی که نوعی وسیله مکانیکی است که فرآیند جداسازی پنبه را بسیار سریع انجام می دهد. فرآیند را حتی آسانتر از کارگران انسانی به مرحله عمل در می آورند. ماشین ها می توانند غلاف های پنبه را از مزارع کشاورزی برداشت نمایند و دیگر دستگاه ها سپس دانه ها را از غلاف های پنبه جدا کنند.

پوشاک پنبه ای

پوشاک پنبه ای

برای تولید پوشاک باید پنبه به پارچه تبدیل شود. این کار از طریق دو فرایند ریسندگی و فرایند بافندگی انجام می گیرد. در فرایند ریسندگی پنبه خام وارد کارخانه می شود. بعد از انجام مراحل ترکیب و حلاجی، فتیله کردن، شانه زنی، کشش و تاباندن نوبت به فرایند بافندگی می رسد. فرایند بافندگی هم شامل مراحل تار و پود، آهار زنی،  بازرسی و تا کردن، بسته بندی و محصول نهایی است.

پنبه یک ماده طبیعی است که از گیاهان به دست می آید و مثل ابریشم و پشم برای تولید لباس استفاده می شود. این گیاه فقط در مکان های گرم و آفتابی رشد می کند و برای کشت آن 3 روش کشت کرتی، کشت با فاروئر و کشت با دستگاه بذرکار وجود دارد. پس از کاشت، نوبت به آبیاری و تنک کردن یا جدا کردن بوته های ضعیف می رسد و در انتها عملیات برداشت پنبه انجام می شود.

پس از خشک شدن شکوفه های گیاه پنبه، الیاف پنبه توسط ماشین های پنبه چینی از بوته جدا می شوند. سپس در کارخانه دانه ها و ذرات گرد و خاک از الیاف جدا، دسته بندی و در بسته های بزرگی به نام عدل به کارخانه نخ ریسی منتقل می شوند. در کارخانه عملیات متکاپیچی، تبدیل متکا به فیتیله، موازی کردن الیاف و تبدیل فیتیله به نخ صورت می گیرد. در پایان نخ با دستگاهی به نام رینگ یا تمام تاب ریسیده می شود.

پارچه نخ پنبه ای چیست؟

قبل از برداشت کردن ماشینی پنبه، از کارگران انسانی در اصل برای از بین بردن برگ های گیاهان پنبه استفاده می شد. اما اکنون تنها یک دستگاه می تواند مقدار پنبه ای که ۵۰ نفر می چینند را برداشت کند. اینگونه ماشین ها توانایی حذف مقدار زیادی آلاینده را از الیاف پنبه دارند و می توانند آنها را به شکل عدل ها نیز در آورند. پس برای خرید بلوز شلوار بچه گانه باید به موارد زیر دقت کنیم:

  • الیاف پنبه ای

ماشین های پنبه پاک کنی خودکار که کارآیی بالایی دارند، می توانند تا ۶۰ عدل پنبه ای خام با وزن ۵۰۰ پوند در هر فاصله زمانی یک ساعته را فرآوری نمایند. این ماشین های پنبه پاک کنی می توانند دانه ها را از عدل های پنبه جدا کنند و هرگونه کثیفی یا آشغالی را از پنبه حذف نمایند.
پس از اینکه پنبه به حدی تمیز گردید که شامل الیاف پنبه ای خالص بدون هیچگونه دانه یا آشغالی شد، به کارخانه تولید منسوج منتقل می گردد. در این کارخانه، پنبه خالص تحت عملیات کاردینگ قرار می گیرد. این عملیات فرآیندی است که الیاف پنبه را به شکل رشته های بلند در می آورد. سپس این رشته ها برای تبدیل به نخ ریسیده می شوند و از آنها بلوز بچه دخترانه یا پسرانه و لباس هایی برای آنها درست میشود.

  • نخ لباس بچه گانه

در این مرحله، ماده اصلی استفاده شده در پارچه لباس کودک پنبه ای کامل می گردد. این نخ پنبه ممکن است سپس در معرض تعدادی فرآوری های شیمیایی قرار گیرد و شاید رنگ آمیزی نیز شود. در ادامه این نخ به انواع مشخصی از ماده منسوج مانند ملافه، پارچه لباس کودک، تی شرت، بادی بچه گانه مجلسی ، سرهمی نوزادی مجلسی ، پیراهن دخترانه بچه گانه یا شلوارهای جین بافته می گردد.
در مجموع می توان مراحل ساخت پارچه پنبه را به صورت زیر خلاصه کرد.

طرز ساخت پارچه لباس

  1. برگ ریزی (defoliation): فرآیند حذف کردن برگ ها از گیاهان پنبه است.
  2. برداشت کردن ماشینی: پنبه توسط یک دستگاه برداشت می شود. این دستگاه حجم زیادی از آلاینده ها را از الیاف پنبه حذف می کند و آنها را به شکل عدل در می آورد.
  3. جداسازی: ماشین پنبه پاک کنی وظیفه دارد تا الیاف پنبه را از غلاف جدا نماید و کثیفی یا آشغال را حذف کند.
  4. حمل کردن: پنبه به کارخانه تولید نساجی منتقل می گردد.
  5. کاردینگ: فرآیند شکل دادن الیاف پنبه به رشته های بلند است.
  6. نخ ریسی نمودن: الیاف برای تبدیل شدن به نخ، ریسیده می شوند.
  7. رنگ آمیزی کردن: این نخ پنبه ممکن است سپس در معرض به عمل آوری های شیمیایی مختلفی قرار گیرد و شاید در این مرحله رنگ آمیزی شود.
  8. بافتن: در ادامه این نخ به انواع مشخصی از ماده منسوج مانندک تی شرت ،پارچه لباس کودک بافته می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید